Юлія Пиндус

Delivery manager Capital Group

Capital Group

Консультант у сфері ЗЕД, понад 13 років практичного досвіду.

Автор та співавтор публікацій на митну та ЗЕД тематику,

  співавтор та розробник методології внутрішнього аудиту в сфері ЗЕД.

Лектор в КНЕУ по напрямку ЗЕД.

Спікер в Kiev logistic school, НПО”Поверхность”, Кіровоградській торгово-промисловій палаті


Ризики у міжнародному постачанні в умовах кризи



В економічній системі будь-який вид діяльності зумовлює появу ризиків, що можуть призвести до небажаних наслідків. Зовнішньоекономічна діяльність супроводжується великою кількістю як суб’єктивних, так і об’єктивних ризиків, які впливають на успіх вашого бізнесу.

Об’єктивність ризику в економічній сфері базується на тому, що він виникає в силу об’єктивних, притаманних економіці категорій – конфліктності, невизначеності, розпливчастості, відсутності вичерпної інформації на момент оцінки і прийняття управлінських рішень. Це те, що ми спостерігаємо зараз у світі.


Суб’єктивність ризику обумовлена тим, що в економіці діють реальні люди (інвестори, менеджери, управлінські команди, бізнесмени) зі своїм досвідом, психологією, інтересами, смаками, схильністю або несхильністю до ризику, зі своєю стратегією поведінки та баченням ситуації.

Сьогодні як ніколи ми бачимо, які приховані ризики несе в собі міжнародний бізнес в непередбачених обставинах. Спробуємо розібратись в сутності та особливостях управління ризиками зовнішньоекономічної діяльності та проаналізувати, яким чином можна зменшити ризики для бізнесу при здійсненні міжнародного постачання.

Перелічимо основні етапи міжнародного постачання, що містять приховані ризики.

АНАЛІЗ РИНКУ

Якщо ви вирішили експортувати товар, перш за все варто провести маркетингове дослідження. Навіть дуже хороший товар може не знайти свого покупця на іншому ринку, до прикладу, через невідповідну упаковку. Важливо переконатись, чи відповідає ваш товар якісним характеристикам потенційного ринку, мати загальне розуміння законодавства країни імпорту та аналізувати епідеміологічну ситуацію в країні імпорту. З одного боку, вірогідно зараз ви знаходитесь у зоні ризику, наприклад торгуючи з країнами Західної Європи, але варто розглянути і позитивну сторону якщо ви експортуєте товари першої необхідності чи товари промислової групи – зараз ви можете активно виходити на інші ринки. Уважно слідкуйте за ситуацією на міжнародному ринку, для вас можуть відкритися нові можливості.

ВИБІР КОНТРАГЕНТА

Важливо уважно перевіряти потенційного партнера перед заключенням контракту. Як правило, такі перевірки здійснюються до моменту фінальних перемовин, тому заздалегідь можна скористатись відкритими джерелами в мережі інтернет. На прикладі ЄС це може бути ресурс, який підтримується Європейською комісією та містить інформацію про національні реєстри країн-членів ЄС, зокрема бізнес-реєстри суб’єктів господарювання, зареєстрованих у державах-членах. Додатково завжди можна звернутись до спеціалізованих організацій, в тому числі до посольства країни контрагента. Така перевірка займе час, проте якщо мова про серйозний контракт – це забезпечить вам певні гарантії. При аналізі контрагента потрібно переконатись, що інша сторона дійсно може виконати зобов’язання з контракту, в протилежному випадку ви ризикуєте зазнати збитків при здійсненні постачання, що дуже актуально сьогодні.

ВИБІР УМОВ ПОСТАЧАННЯ ТОВАРУ ЗГІДНО З ПРАВИЛАМИ ІНКОТЕРМС®

Одним із найважливіших моментів при плануванні міжнародного постачання є розподіл витрат та ризиків, що стосуються доставки товару. Нагадаю, для застосування правил Інкотермс® для зовнішньоекономічних контрактів і внутрішньої торгівлі ми регулюємо наступні моменти:

  • Розподіл відповідальності і зобов’язань сторін – обираємо, хто за що відповідає у взаєминах з постачання товару між продавцем і покупцем
  • Момент розподілу ризиків – визначаємо, в який момент настає перехід відповідальності за безпечне постачання.
  • Розподіл витрат – погоджуємо, яка зі сторін несе відповідальність та витрати, що стосуються постачання товарів.

В умовах вірогідної кризи важливо обдумано вибирати умови постачання товару, а представникам національного бізнесу розглядати терміни правил Інкотермс® з меншою відповідальністю за доставку товару. Наприклад, якщо ви Експортер, варто утриматись від умов постачання групи D (DAP, DDP, DPU), адже ці правила передбачають доставку товару не тільки за ваші кошти, але і на ваш ризик. Враховуючи нестабільність ситуації на кордонах, важко передбачити, чи вдасться вибраному перевізнику доставити вантаж в обумовлений термін, що призведе до порушень зобов’язань, взятих вами згідно з контрактом, і відповідно – до штрафних санкцій. При цьому при виборі умов постачання не просто обирайте найбезпечніші для себе, але і зважуйте реальні шанси на успіх вашої ЗЕ-операції загалом. Якщо з певних причин у вас є кращі можливості для безпечної доставки вантажу в погоджені терміни – скористайтеся такою перевагою.

Окрім основних пунктів ЗЕД контракту, рекомендуємо приділити особливу увагу розділу про форс-мажори, санкціям та рекламаціям. В розділі про форс-мажор необхідно вказати опис та перелік випадків, коли умови контракту можуть бути не виконані сторонами, а саме: стихійні лиха, воєнні дії, ембарго, втручання з боку влади та ін. Зараз сюди додатково віднесено і карантин, встановлений постановою Кабінету міністрів. Потрібно передбачити дії сторін протягом терміну непередбачуваних обставин, і в даному розділі вказується і вимога підтвердження строку дії форс-мажорних обставин.

Слід розглянути ризики, що безпосередньо можуть виникнути під час митного оформлення товарів. Серед таких можуть бути:

  • Коригування митної вартості товару. Важливо заздалегідь документально готуватись до процесу підтвердження заявленої ціни товару. Для цього слід забезпечити на момент митного оформлення наявність оригінальних коректних документів, які стосуються вартості товару. Це допоможе знизити ризик додаткових витрат та простою вантажу на митному терміналі.
  • Процедура підтвердження коду згідно з УКТЗЕД, до якої слід підготуватися, щоб уникнути запиту від митниці та підстави для зміни заявленого коду. Щоб оминути ці процеси, рекомендуємо отримати консультацію фахівця та визначити коректний код товару згідно з УКТЗЕД заздалегідь та підготувати підтверджуючі документи.
  • Отримання пільгового режиму та застосування преференцій для товару потребують забезпечення постачання документами, які підтверджують можливість застосування таких пільг. Для забезпечення їх застосування потрібно обумовити конкретний документ контрактом та мати коректно заповнений оригінал сертифікату (декларації інвойс) на момент митного оформлення товару. Цьому допоможуть чіткі інструкції для перевізника «доставити оригінали цих документів разом із вантажем».

Звичайно, важливо перевіряти товаросупровідні документи перед відправленням вантажу. Кожна помилка в документах – це ризик, який може призвести до втрати часу, а в умовах сьогодення є загрозою зриву постачання в цілому та серйозних збитків.

Основна наша рекомендація суб’єктам зовнішньоекономічної діяльності – один раз налаштувавши системні процеси в сфері міжнародного постачання, ви отримаєте тривалий результат, який за будь-яких умов працюватиме, захищаючи ваші інтереси.

Наш досвід показує, що саме правильна побудова процесу взаємодії та алгоритму ЗЕ-операції забезпечує успіх і зростання міжнародного бізнесу наших підприємців.

Розуміючи, які саме ризики може нести міжнародне постачання, ви отримуєте можливість підготуватись та убезпечити свій бізнес в цей нестабільний час.

Успіху вам!